Sunday, April 30, 2006

Into The Blue - een website


In Wageningen ontmoette ik, al graaiend in de bakken bij Swingmaster, Paul. We bleken onze passie voor Blue Note platen te delen. Hij stuurde me de link van zijn web site, getiteld Into The Blue .

Wat me meteen overviel toen ik de site opende was een licht gevoel van jaloezie t.a.v. de vormgeving. De layout is, m.n. de startpagina, doordacht en stijlvol. Er is een duidelijk overzichtelijke menukeuze.
Hoewel de titel doet vermoeden dat de sites in de Engelse taal geschreven is is dat niet zo; de pagina's zijn in het Nederlands.
Paul heeft op zijn pagina's een overzicht gemaakt van de geschiedenis van de jazz, vanaf het allereerste begin tot aan de jazz van nu; informatie die ook te vinden is in boeken over jazz (maar waar vind je die tegenwoordig?). Zo zien de pagina's er ook uit; veel tekst, veel informatie en heel veel foto's. De website is dan ook vooral interessant voor hen die nog weinig weten over de jazz en zich daarin willen verdiepen, m.n. middelbare scholieren. Je kunt de site het best omschrijven als educatief.

Paul geeft verder op zijn pagina's een selectie van bijzondere platen, noot-zaak, die hij heeft en dan wordt het ook interessant voor de wat geroutineerde verzamelaar. Er zitten overigens een paar platen tussen die me bijzonder nieuwsgierig maken. (Gil Mellé, Julian Priester, Duke Pearson, Alan Shorter ..... alleen van de eerste ken ik zijn Blue Note opnamen)

De site leest zich als een boek en ik verwacht dat Paul in de toekomst zijn pagina's zo modeleert dat de boekvorm langzaam verschuift naar een webvorm, dus meer linken, minder tekst, misschien muziekfragmenten en een Engelse versie, om zijn pagina meer toegankelijk te maken voor de rest van de wereld.


Gefeliciteerd Paul met je site. Ik heb je site bij de favorieten gezet.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Swingmaster is en oude bekende maar wie is Paul?

Bunky

8:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

Paul is dus de nieuwe bekende en de maker van o.a. de Into the Blue; Noisette en Litle Umbrellas websites. De achternaam is eigenlijk niet zo belangrijk; iedereen kent mij als Paul. Er is zelfs wel eens iemand die gevraagd heeft of ik wel een achternaam heb. Ja, die hebben we sinds Napoleon allemaal, maar ik be nerg gehecht aan mijn voornaam en het gebruik ervan. P@aul(tm).
groetjes en veel plezier met Keepswinging en all that jazz.

10:25 PM  

Post a Comment

<< Home