Friday, November 30, 2007

David Buckingham

( Naar de Nederlandse vertaling.)

A few days ago I received the first CD of David Buckingham. This CD is titled The View and was released by the Támesis label ( TAMCD001-0506 ). It is David's debut album. David was born in Southend-on-Sea, Great Britain and learned to play the classical guitar as a kid. He won his first award at a contest at the age of ten. Ten years ago he studied the classical and jazz guitar styles at the Leeds College of Music. He specialized later in Sevilla in the Flamenco jazz. This album contains solo pieces and own compositions played on his guitar, like Chiemsee and Wonderful Tonight. I found two film fragments of both songs played by David Buckingham, I love to share with you.

Other tracks on this album are with the Flamenco guitar player Manuel Barraquero and Marco Vargas, a Taconeo, the Spanish word for a Flamenco dancer. Other accompanists are Nic France who is reponsable for the percussion on several tracks and vocalist Claire Furley. In the title song, The View, and the composition Agua Clara David Buckingham is accompanied by the Argentinean Tango singer Guillermo Rozenthuler. Great music in my opinion.

If you want to know what music you can expect on this album, please visit his excellent informative website which brings you a lot of samples of this debut album. For me this album is a great addition to my collection, especially to play during the dark winter evenings. On his website he raises the veil about his second album, which will be featuring great names like blues singer Sam Payne, percussionist Karo Sampela and the vocalists Claire Furley and Fran Cortés.
I love to finish with another fragment, in which you can listen to David Buckingham and Marco Vargas in a show hold in San José de la Rinxonada, Sevilla (Spain). Enjoy it !!



AT RANDOM:
Dimples - Horace Silver Quintet

Woody Shaw trumpet - Tyrone Washington tenor saxophone - Horace Silver piano - Larry Ridley bass- Roger Humphries drums
Recorded in Englewood Cliffs NJ (USA) 2nd of November 1966 for Blue Note CDP 784250


Time exposure for the 30th of November:
1927:


  • ben dewberry's final run / in the jailhouse now = jimmy rodgers
  • wonderful = ipana troubadours

1947:

  • on the sunny side of the street = louis armstrong all stars
  • buttons and bows = dinah shore happy valley boys

1967:

  • fingers in the wind / fly by night / handful of fives / laugh for rory / laugh for rory / lovellevelliloqui / many blessings = roland kirk quartet
Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

PLAYLIST
horace silver/jody grind = horace silver/serenade to a soul sister = benjamin herman (featuring pierre christophe)/plays jaki byard = jimmy giuffre-jim hall/trio and quartet = stanley turrentine/a bluish bag = stanley turrentine/salt song

Nederlands ( To the English translation )
Een paar dagen geleden ontving ik de eerste CD van David Buckingham. Deze plaat is getiteld The View en werd onlangs uitgebracht op het Támesis- label ( TAMCD001-0506 ). Het is David's debuut album. David Buckingham werd geboren in Southend-on-Sea, (GB) en leerde de klassieke gitaar bespelen. Al op zijn tiende won hij een talentenjacht. Hij studeerde tien jaar geleden aan het Leeds College of Music klassieke en jazzgitaar. Hij specialiseerde zich in Sevilla (Spanje) in de Flamenco Jazz. Op deze plaat staan solonummers en composities, die hij alleen of met een drummer, vertolkt. Twee nummers van de plaat zijn Chiemsee en Wonderful Tonight. Deze twee nummers vond ik als filmfragment en wil ik jullie graag laten zien.

Andere nummers op dit album zijn met de Flamenco gitarist Manuel Barraquero en met Marco Vargas, een zgn. Taconeo, het Spaanse woord voor een Flamenco danser. Andere begeleiders zijn Nic France, die op verschillende nummers het slagwerk bespeelt en zangeres Claire Furley. In het titelnummer The View, en de compositie Agua Clara speelt David Buckingham met de Argentijnse tango zanger Guillermo Rozenthuler. Prachtige muziek.

Als je zo langzamerhand nieuwsgierig bent geworden naar de muziek bezoek dan eens David Buckingham's schitterende website, waar je zijn muziek kan beluisteren. Deze plaat is een mooie aanvulling van mijn verzameling, echt zo'n plaat voor de lange winteravonden. Op zijn website licht David al vast een tip van de sluiter op over zijn volgende plaat, die hij gaat maken met blueszangeres Sam Payne, slagwerker Karo Sampela en Claire Furley en Fran Cortés, die beiden zingen.
Ik wil afsluiten met een ander fragment, waarin je kunt luisteren en kijken naar David Buckingham en Marco Vargas tijdens een optreden dat gehouden werd in San José de la Rinxonada, Sevilla (Spanje). Genieten !!


AT RANDOM:
Dimples - Horace Silver Quintet

Woody Shaw trompet - Tyrone Washington tenorsax - Horace Silver piano - Larry Ridley bas- Roger Humphries slagwerk.
Opgenomen in Englewood Cliffs NJ (USA) op 2 november 1966 voor Blue Note CDP 784250


Tijdopname voor 30 november:
1927:


  • ben dewberry's final run / in the jailhouse now = jimmy rodgers
  • wonderful = ipana troubadours

1947:

  • on the sunny side of the street = louis armstrong all stars
  • buttons and bows = dinah shore happy valley boys

1967:

  • fingers in the wind / fly by night / handful of fives / laugh for rory / laugh for rory / lovellevelliloqui / many blessings = roland kirk quartet
Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl


SPEELLIJST
horace silver/jody grind = horace silver/serenade to a soul sister = benjamin herman (featuring pierre christophe)/plays jaki byard = jimmy giuffre-jim hall/trio and quartet = stanley turrentine/a bluish bag stanley turrentine/salt song


Keep Swinging Oscar Aleman Flexible Records Choro Music Hit of the week - Durium

Labels:

Thursday, November 29, 2007

Mary Lou Williams

( Naar de Nederlandse vertaling.)
One of the greatest woman in piano jazz must have been Mary Lou Williams. She was born in 1910 in Atlanta, Georgia as Mary Elfrieda Scruggs, but as she married with John Williams at the age of 16 year, we better know her as Mary Lou Williams. As a kid she appeared in talent shows and became a vaudeville artist at the age of thirteen. Her first recordings were made with the Synco Jazzers, and she became the leader of that band. She composed and arranged and played the piano all through the 1930s and she is to be found as arranger in a lot of 1930s and 1940s big bands like the Benny Goodman's and Duke Ellington's Orchestras. In the early 1950s she moved to Europe and played with Dizzy Gillespie, after some years without music, in 1957.
In the 1960s and 1970s she toured several times through Europe, and I found a DVD titled of one of those concerts: Norman Granz Jazz in Montreux - 1978: Mary Lou Williams. This solo concert was registered on this DVD. The years before her death, she passed away May 1981, she often demonstrated the history of jazz. This solo recital at the Montreux Jazz Festival, recorded the 16th of July 1978, could be seen as such a retrospective of her carreer. It is one of the last recordings ( there are but few surviving younger recordings.) There are medleys with ragtimes, spirituals ( The Lord Is Heavy), blues, boogies and swing. I liked her version of the standards Tea For Two and Honeysuckle Rose and her own composition Little Joe from Chicago. I like this DVD as it is, for me, one of the few recordings I have from this great piano player.

If you have a subject that should be discussed here and you love to share it with the visitors of this blog please contact me ( keepswinging@live.nl ). Maybe you're the next guest contributor.


AT RANDOM:
Adam's Apple - Wayne Shorter Quartet
Waye Shorter tenorsax, Herbie Hancock piano, Reginald Workman bass, Joe Chambers drums.
Recorded 3rd of February 1966 by Rudy Van Gelder.
BLUE NOTE: CDP 7 46403



Time exposure for the 29th of November:
1927:
  • cornfed = rhythmic eight
1937:
  • silhouette in the moonlight = glenn miller o
  • sheik of araby = art tatum
1957:
  • blue monk / bye-ya / crepuscule with nellie / epistrophy / evidence / monk's mood / nutty / sweet and lovely = thelonious monk quartet

1977:

  • polka dots and moonbeans = philly joe jones quartet
Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl


PLAYLIST
wayne shorter/adam's apple = benjamin herman/the itch = david buckingham/the view = john featherstone/credo = hugh & karl farr/hot 'n' bluesy fiddleguitar and twin guitar duets

Nederlands ( To the English translation )

Eén van de grootste vrouwen achter het toetsenbord in de jazz moet wel Mary Lou Williams geweest zijn. Ze werd geboren in 1910 in Atlanta, Georgia als Mary Elfrieda Scruggs, en kreeg de naam van haar man John Williams toen hij met haar trouwde op 16-jarige leeftijd. Als kind speelde ze al op talentenjachten en als dertienjarige werd ze vaudeville artieste. Haar eerste opnamen waren met de Synco Jazzers, waarvan ze ook de leider werd. Ze speelde veel piano tijdens de jaren dertig. Ze componeerde en arrangeerde graag en veel en heeft in de jaren dertig en veertig voor alle grote orkesten arrangementen gemaakt, zoals voor Benny Goodman en Duke Ellington. Begin jaren vijftig vertrok ze naar Europa en stopte met spelen. Pas toen Dizzy Gillespy haar herontdekte in 1957 trad ze weer op.
In de jaren zestig en zeventig reisde ze veelvuldig door Europa en ik vond een DVD met de registratie van zo'n concert: Norman Granz Jazz in Montreux - 1978: Mary Lou Williams. Deze solovoorstellling staat op de DVD. In de jaren voor haar dood, ze stierf in mei 1981, keek ze met haar spel voornamelijk terug op haar rijke carriere. Deze soloregistratie gemaakt op het Montreux Jazz Festival op 16 juli 1978 getuigt daar van. Het is één van haar laatste opnamen, want daarna maakte ze niet veel meer, ook omdat haar vaardigheid tekort ging schieten. Er staan nummers op die refereren naar ragtime's, spirituals ( The Lord Is Heavy), blues, boogies en de swing. Ik heb genoten van haar versie van de standards Tea For Two en Honeysuckle Rose, maar ook van haar eigen compositie Little Joe From Chicago. Ik hou van deze DVD omdat het eigenlijk alles is wat ik van haar heb.
Als je zelf een onderwerp hebt bestudeerd, dat, volgens jou, prima past in het concept van deze weblog en je wilt het delen met anderen zoek dan contact: keepswinging@live.nl

AT RANDOM:
Adam's Apple - Wayne Shorter Quartet
Waye Shorter tenorsax, Herbie Hancock piano, Reginald Workman bas, Joe Chambers slagwerk.
Opgenomen 3 februari 1966 door Rudy Van Gelder.
BLUE NOTE CDP 7 46403


Tijdopname voor 29 november:
1927:
  • cornfed = rhythmic eight

1937:

  • silhouette in the moonlight = glenn miller o
  • sheik of araby = art tatum

1957:

  • blue monk / bye-ya / crepuscule with nellie / epistrophy / evidence / monk's mood / nutty / sweet and lovely = thelonious monk quartet

1977:

  • polka dots and moonbeans = philly joe jones quartet
Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl


SPEELLIJST
wayne shorter/adam's apple = benjamin herman/the itch = david buckingham/the view = john featherstone/credo = hugh & karl farr/hot 'n' bluesy fiddleguitar and twin guitar duets

Labels:

Wednesday, November 28, 2007

Ted Weems

( Naar de Nederlandse vertaling.)
In the 1980s some Dutchmen started the Alpha record label, later renamed Grannyphone. This series of records contained 1920s hot dance band recordings with music of well known band leaders as Paul Whiteman, Abe Lyman, Jan Garber, The Cotton Pickers and Ted Weems. The producers of this series were Herman Openneer, Chris Ellis, who was responsable for the transfers and Harry Coster, now a leading audio restorator, who made the sleeve design. Herman Openneer was the initiator of this series that released the Hot Dance Bands from the 1920s. He had published a lot of articles about these hot bands in the Doctor Jazz Magazine, but for a lot of people these bands played no jazz at all, although there might be some hot chorusses now and then; serious jazz collectors ignored this kind of music. For me this series was an eye opener and, although I understood that it was a bit special, I bought the complete series. Later I sold all my LPs. Last month I could obtain most of these records again and last night I played myself one of them - the first volume of the Ted Weems Orchestra, titled Big Boy ( Grannyphone 03312 )
Ted Weems was born in Pitcairn, Pennsylvania September 1901 and passed away in Tulsa, Oklahoma May 1963. Although he became a famous leader of sweet bands, very popular in the 1930s, I prefer his 1920s orchestra. He started his career as a violin player in the West Philadelphia Symphony Orchestra and studied at the University of Pennsylvania. His first band was founded in 1922 together with his brother Art Weems on the trumpet, who is present on all records of this 1920s compilation. The first track on this LP is also his first hit, titled Somebody Stole My Gal. The first volume reissues the 1923 up to 1926 recordings, so both the accoustical as part of the electric period. The music is to be labeled as Hot Dance Music, with well known tunes like Big Boy, My Cutey's Due At Two-To-Two To-day and the novelty tune Chick Chick Chick Chick Chicken (Lay a Little Egg For Me).


I found a rare film fragment of the Ted Weems band with the Norma Schutt's Chorus Girls recorded in Kansas City playing the tune,
Cheer Up; I discussed that tune some days ago as a Durium De Luxe release. This film fragment must be from the early 1930s. Enjoy this fragment. Two other tunes I love to share are Oh If I Only Had You and My Cutey's Due At Two-To-Two To-Day, both recorded July 1926 and available on the album. Enjoy it.



AT RANDOM:
Hittin' the Bottle ( Koehler - Arlen ) - DUTCH PALLADIUM ORCHESTRA.
This Dutch band played up to 1995 as Het Fluitekruidt.
Recorded 4-5th February 1995 at the Stonesound Studio Kruisland (Nl). Released on a Feel The Jazz CD FTJ CD 32 as the Dutch Palladium Orchestra-Rhythm Is Our Business.


Time exposure for the 28th of November:
1927:
  • mississippi mud / sitting on the stairs = sylvians

1937:

  • sonny boy = harry roy tiger ragamuffins

1947:

  • destination moon / for truly / i surrender dear = illinois jacquet all stars
  • love is such a mystery = albennie jones
Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl


PLAYLIST
dutch palladium o/rhythm is our business = louis vola quinteto del hot club de francia/el otro quinteto = ted weems o/big boy (lp) = orchestra de cordas dedilhadas de pernambuco/1987 = ben boogard quartet/holidays

Nederlands ( To the English translation )
In de jaren tachtig werd door een paar mensen het Alpha platenlabel uitgebracht, later hernoemd Grannyphone. Deze serie platen bevatten Hot Danceband opnamen uit de jaren twintig, met muziek van toen bekende dansbandleiders als Paul Whiteman, Abe Lyman, Jan Garber, The Cotton Pickers en Ted Weems. De samenstellers van deze serie platen waren Herman Openneer, Chris Ellis, die verantwoordedlijk was voor het overzetten van 78-toeren op lp en Harry Coster, nu een bekend geluidsrestaurateur, toen onder andere de ontwerper van de hoes. Dankzij Herman Openneer was er in Nederland belangstelling gegroeid voor de muziek van de Hot Dance Bands uit de jaren twintig, door zijn artikelen in het Doctor Jazz Magazine. Voor veel mensen was dit geen jazz en was dit muziek die je niet serieus hoefde te nemen, ook al speelden er bekende namen in of was er wel eens een hot chorus te horen. Serieuze liefhebbers van de hot jazz-muziek negeerden deze dansmuziekplaten. Voor mij was deze serie in die tijd een eyeopener, al begreep ik dat dat wel bijzonder was. Ik had alle Grannyphone platen, die ik later weer allemaal verkocht. Een maand geleden kon ik de hele serie opnieuw kopen en gisteren speelde ik het eerste deel van de Ted Weems heruitgave, getiteld Big Boy ( Granyphone 03312 )
Ted Weems werd geboren in Pitcairn, Pennsylvania in september 1901 en overleed in Tulsa, Oklahoma mei 1963. Hoewel hij bekend werd als leider van zgn. Sweet Dance Bands, die in de jaren dertig heel populair werden, prefereer ik zijn hot dansmuziek uit de jaren twintig. Hij begon zijn carriere als violist in het West Philadelphia Symphony Orchestra en studeerde aan de Universiteit van Pennsylvania. Zijn eerste band formeerde hij in 1922 samen met zijn broer Art Weems op trompet. Art Weems is op alle opnamen aanwezig, die op deze verzamel lp staan. Het eerste nummer op deze plaat werd meteen een hit: Somebody Stole My Gal. Deel één van deze serie bevat opnamen uitgebracht tussen 1923 en 1926, dus voor een deel akoestisch opgenomen titels en een deel electrisch. De muziek is het best te omschrijven als Hot Dance Music met bekende nummers als Big Boy, My Cutey's Due At Two-To-Two To-Day en het varieténummer Chick Chick Chick Chick Chicken (Lay a Little Egg For Me).


Ik vond een zeldzaam filmfragment met de Ted Weems band en de Norma Schutt's Chorus Girls opgenomen in Kansas City, en het nummer dat ze spelen
Cheer Up is ook uitgebracht op een Durium De Luxe plaat. Dit filmfragment moet zijn gefilmd begin jaren dertig. Geniet van dit fragment. Twee andere nummers van de LP wil ik ook laten horen: Oh If I Only Had You en My Cutey's Due At Two-To-Two To-Day, beide opgenomen in juli 1926. Genieten dus !!


AT RANDOM:
Hittin' the Bottle ( Koehler - Arlen ) - DUTCH PALLADIUM ORCHESTRA.
Deze band speelde tot 1995 als Het Fluitekruidt.
Opgenomen 4-5 februari 1995 in de Stonesound Studio Kruisland (Nl). Uitgebracht op een Feel The Jazz CD FTJ CD 32 getiteld Dutch Palladium Orchestra-Rhythm Is Our Business.


Tijdopname voor 28 november:
1927:
  • mississippi mud / sitting on the stairs = sylvians

1937:

  • sonny boy = harry roy tiger ragamuffins

1947:

  • destination moon / for truly / i surrender dear = illinois jacquet all stars
  • love is such a mystery = albennie jones
Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

SPEELLIJST
dutch palladium o/rhythm is our business = louis vola quinteto del hot club de francia/el otro quinteto = ted weems o/big boy (lp) = orchestra de cordas dedilhadas de pernambuco/1987 = ben boogard quartet/holidays

Labels: , , , , ,

Tuesday, November 27, 2007

The Cry Of Jazz

( Naar de Nederlandse vertaling.)
A few days ago I saw the 1959 documentary The Cry Of Jazz - a film by Edward O. Bland for the very first time. I had seen this DVD in my record shop for a long time, but as it was full priced I didn't buy it. The sub title of the film made me anxious: The Cry Of Jazz - featuring SUN RA & HIS ARKESTRA.

Sun Ra, born as Herman Blount in Birmingham Alabama, May 1914 passed away May 1993. He was a composer, bandleader ( of his Arkestra) and piano player. I don't have any music from him in my collection, not on CD, LP, tape nor cassette, but I remember his colourfull clothes and strange outfits from the outer space. He was active in the Chicago avant-garde music scene during the 1950s and 1960s with his Myth-Science ( or Solar) Arkestra. He also played in the film documentary The Cry Of Jazz, for which he composed the music. That's why I bought this documentary during a sale for a couple of euros.
Last week I watched this rather short documentary, only 35 minutes. It was not what I expected, although it seems to be a very important landmark in the history of Black People. The documentary has seven parts, in which four have a discussion in a house between some young Black and White Americans. They are discussing the origins of jazz and the blackmen claim that jazz is the Soul of the History of the Negroes in the USA; the Black American life shared a structural identy with jazz. All white jazz are extracts of black music; Dixieland or cool Jazz are no jazz in the Blackmen's opinion. This discussion is, of course, not so special, but in the film black people openly challenged for the very first time (1959 !) whites in a film. The film is completly made by blacks, with an interracial cast. It is a low budget film and the discussion is rather outdated. The other three parts of the film are fragments of a concert with Sun Ra and his Arkestra, but, although the musicians on the film are beautiful designed in black and white, the music is rather "mainstream" jazz, not progressive and surely not really avant-garde. They even illustrate how the New Orleans music sounded. No intergalactical designed clothes or colourfull outfits either as I remember from Sun Ra.
I found a music fragment of this documentary, so you can see that the artists are filmed in an artistic way in black and white.

Thank Jo for your great contributions like the one about Alvino Ray and Ray Ellington.


AT RANDOM:
Summer Nights ( Bobby Hutcherson) - BENNY GREEN TRIO
Benny Green piano - Rusell Malone guitar - Christian McBride bass
Recorded at the Avatar Studio NYC, 16 and 17th of January 1999
BLUE NOTE 499527 as Benny Green - These Are Soulful Days


Time exposure for the 27th of November:
1967:
  • black and crazy blues / creole love call / inflated tear / black and crazy blyes / creole love call /fingers in the wind /fly by night / handful of fives / i'm glad there is you / inflated tear / lovellevelliloqui / many blessings = roland kirk quartet

1997:

  • april in paris / just friends / just in time / piet plays bird / star eyes / summertime / they can't take that away from me = piet noordijk quartet
Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

PLAYLIST
benny green/these are soulful days = anibal augusto garoto/historical guitar recordings = the finest in belgian jazz/2002 (promo-record) = dutch jazz/2002 (promo-record) =
original prague syncopated o/sweet like this = sonny rollins/the sound of sonny rollins = canhoto da paraiba/o violao brasileiro tocado pelo avesso = bop till you drop/guess what

Nederlands ( To the English translation )


Een paar dagen geleden bekeek ik voor de eerste keer de zwart-wit documentaire uit 1959, getiteld The Cry Of Jazz - a film by Edward O. Bland. Ik had de DVD al een paar keer bij mijn platenzaak zien liggen, maar omdat hij vrij duur was liet ik hem waar hij was. De ondertitel Featuring Sun Ra & His Arkestra maakte me wel erg nieuwsgierig.
Sun Ra, geboren als Herman Blount in Birmingham Alabama in mei 1914 en overleden mei 1993, was een componist, bandleider ( van zijn zgn. Arkestra) en pianist. Aangezien ik geen muziek van hem heb op band, LP noch CD was ik er erg benieuwd naar. Ik kende wel, van foto's, zijn kleurrijke outfit, die hem kenschetst als een wezen van een ander zonnestelsel. Hij speelde in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw in het avant-garde circuit in Chicago. Hij speelde en maakte de muziek voor de documentaire The Cry Of Jazz, die ik een paar weken geleden tijdens een uitverkoop voor een paar euro kon kopen.
Ik bekeek de korte documentaire; hij duurt maar 35 minuten. Het was niet wat ik er van verwachtte, hoewel het een hele bijzondere baanbrekende documentaire is; een mijlpaal in het proces van zelfbewustheid van de zwarte bevolking van de VS. De film bestaat uit zeven delen, waarin vier delen bestaan uit een discussie in een huiskamer tussen een groep zwarte en blanke Amerikanen. Ze bediscussiëren de oorsprong van de jazzmuziek en de zwarte Amerikanen claimen dat de soul, zeg maar de belevingswereld van de Zwarten aan de wortel ligt van deze muziek. De ontwikkeling van de zwarte Bevolkingsgroep loopt paralel met de ontwikkeling van de jazz en is daar een structureel geheel mee. Jazz gemaakt door blanken, zoals Dixieland en Cool Jazz, die de blanke man inbrengt, hebben niets met de echte jazz te maken - ze zijn slechts een aftreksel van de zwarte Jazz. Een aloude discussie; belangrijk in deze documentaire is het feit dat voor het eerst ( 1959 !!) de zwarte Amerikaan openlijk de blanke aanvalt in zijn mening. Het is een low-budget film, die helemaal door zwarte Amerikanen gemaakt is, met een gemengde cast. Het thema en de discussie maken het een gedateerde documentaire - alleen interessant uit historisch oogpunt. De andere drie delen van de film bevatten fragmenten van een optreden van Sun Ra and his Arkestra, maar, hoewel de musici in de film schitterend zijn vastgelegd in zwart-wit beelden, is de muziek weinig avantgardistisch, eerder mainstream dan progressief. In één blokje wordt zelfs de New Orleans Jazz gespeeld ter illustratie. Ook geen uitbundige kleding en rare outfits die Sun Ra later zou dragen en ik me herinnerde.
Ik vond een muziekfragment uit deze documentaire, waarin je kunt zien dat de musici en muziek met oog voor dramatiek artistiek in zwart-wit werd vastgelegd.

Bedankt Joergen voor je interessante bijdragen afgelopen weekend over Alvino Ray en Ray Ellington. Ik denk dat je heel wat lezers er een plezier mee hebt gedaan.

AT RANDOM:
Summer Nights ( Bobby Hutcherson) - BENNY GREEN TRIO
Benny Greep piano - Rusell Malone guitar - Christian McBride bass
Recorded at the Avatar Studio NYC, 16 and 17th of January 1999.
BLUE NOTE 499527 as Benny Green - These Are Soulful Days


Tijdopname voor 27 november:
1967:
  • black and crazy blues / creole love call / inflated tear / black and crazy blyes / creole love call /fingers in the wind /fly by night / handful of fives / i'm glad there is you / inflated tear / lovellevelliloqui / many blessings = roland kirk quartet

1997:

  • april in paris / just friends / just in time / piet plays bird / star eyes / summertime / they can't take that away from me = piet noordijk quartet
Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

SPEELLIJST
benny green/these are soulful days = anibal augusto garoto/historical guitar recordings = the finest in belgian jazz/2002 (promo-record) = dutch jazz/2002 (promo-record) = original prague syncopated o/sweet like this = sonny rollins/the sound of sonny rollins = canhoto da paraiba/o violao brasileiro tocado pelo avesso = bop till you drop/guess what

Labels: , ,

Monday, November 26, 2007

Alvino Rey

In 1942 the film "Syncopation" featured a scene of bandleaders playing together - Gene Krupa, Benny Goodman, Harry James, Jack Jenny, Joe Venuti, Charlie Barnet, Bob Haggart and Alvino Rey. Enjoy the scene below:




Most of the featured bandleaders in the above film sequence are well known figures of the 30s and 40s swing big bands - except one, Alvino Rey, who seems to be almost forgotten today.

Alvino Rey is best known as the father of the pedal steel guitar. Born Alvin McBurney in 1911, Rey grew up in Oakland and moved to Cleveland, Ohio, at age ten. His first interest in music came when he received a banjo as a birthday gift. In 1927 he made his professional debut with Ev Jones and a year later signed with Phil Spitalny. He eventually switched to guitar and adopted the name Alvino Rey in 1929 while performing in New York City, where Latin music was the rage. He worked for Russ Morgan and Freddie Martin before joining Horace Heidt's outfit in 1935. With Heidt, Rey switched to the pedal steel guitar (which he later modified and called a console guitar) and quickly became popular for his unique sound.

In 1938 the vocal ensemble of Horace Heidt's orchestra, The King Sisters, left and was followed by Alvino Rey - one of the sisters had married Rey in 1937. They headed to Los Angeles, where Rey worked on forming his own band, which debuted in 1939 with the King Sisters as star vocalists. It was an immediate success.

I found a video fragment featuring The King Sisters backed by Alvino Rey's Orchestra


In 1942 Rey reorganized his orchestra, bringing in an enormous brass section. The new lineup included such future stars as Ray Conniff, Neal Hefti, Billy May, Johnny Mandel, and Zoot Sims. Though considered one of the best bands of all time by critics, the musicians' union recording ban of 1943 meant they were never able to record. Financial hardship caused Rey to dissolve his band in 1944, he was enlisted in the Navy, where he formed a service band. After his discharge in late 1945 Rey formed a new orchestra, which produced a few hits before being disbanded in 1950. Rey toured with small combos throughout the rest of the decade. In the late 1950s he served as music director for the King Sisters as they made their comeback. Rey continued to perform well into his eighties, he passed away in 2004.

I found a video from a TV performance late 50s to illustrate Alvino Rey's sophisticated playing of the console guitar.


Jo