Thursday, November 06, 2008

Betty Boop Als President

Wat is jouw favoriet? KEEPSWINGING.BLOGSPOT.COM 1000
START: To the latest blog Naar de laatste blog
NEDERLANDS-VLAAMS:
( To the English section with an 80 years old Honolulu Blues by John Pettis' Pets.)

BETTY BOOP FOR PRESIDENT ... BETTY BOOP ALS PRESIDENT
Tja, dat zou bij de volgende verkiezingen een volgende doorbraak kunnen zijn; een vrouw op de hoogste post - gisteren is er in ieder geval geschiedenis geschreven met de eerste Afro-American president aan het roer. Op 4 november 1932, 76 jaar geleden dus, werd de tekenfilm Betty Boop for President uitgebracht, precies op het moment dat ook toen presidentsverkiezingen waren. Niet toevallig dus ............. Herbert Hoover, die in 1928 tot de 31ste president van de Verenigde Staten was gekozen, republikein, had het land zien afglijden in een economische crisis - denk aan het instorten van de beurs in 1929. In 1932 nam de democraat Franklin D. Roosevelt de Oval Room in het Witte Huis over en bleef een twaalftal jaren president van Amerika ( hij werd tweemaal herkozen). Is het eigenlijk niet prachtig, dat Max Fleischer deze persiflage 76 jaar geleden gemaakt heeft? Geniet van Betty Boop For President.

Toen ik de eerste keer naar deze 76 jaar oude cartoon keek, McCain was toen nog niet eens geboren, had ik het gevoel als of ik alles de afgelopen maanden al een keer gehoord en gezien had: de verkiezingscampagnes van de twee kandidaten, de financiƫle crisis, die Amerika en de rest van de wereld bijna bankroet had gemaakt, de mooi woorden, de lege praatjes ..........

Is er eigenlijk wel een wezenlijk verschil tussen de campagnes van Obama en McCain of van Betty Boop en Mr. Nobody? De slogans klinken me in ieder geval bekend in de oren. Betty: Some of you have money, While some are poor, you know, If you send me to Washington, I'll just divide the dough. (= Sommigen van jullie hebben geld, anderen zijn arm. Als jullie me naar Washington laten gaan, zal ik het geld verdelen) - Now if you have a sister, And want a brother, too, Tell pa and ma to vote for me, I'll see what I can do! ( = Als je een zusje hebt en je wilt een broertje. Vertel tegen je vader en moeder op mij te stemmen en ik zal kijken wat ik kan doen) - Mr. Nobody (= Niemand): Who will make your taxes light?... Mr. Nobody! - Who'll protect the voters' right?... Mr. Nobody! (= Wie zal de belastingen verlagen? Wie zal de rechten van de kiezers beschermen? Niemand) Betty: What this country is in need of, is a lot of hi-de-ho, Boop-a-doop and chocolate ice cream. ( = Wat dit land nodig heeft is een heleboel hi-de-ho, Boop-a-dop en chocoladeijsjes) Now we will get things for nothing, Movies, cabarets and jazz! (= Alles zal gratis zijn: films, shows en jazz) Mr. Nobody: Should you come home some early dawn, See a new milkman is on: Who cares if your wife is gone? Mr. Nobody. (= Als je een keer 's morgens vroeg thuis komt en je vindt de nieuwe melkboer bij je thuis. Wie kan het dan schelen dat je vrouw weg is? Niemand) Betty: You have heard all my suggestions, and with me you will agree, Now we'll have a perfect country; These improvements you will see! (= Je hebt nu al mijn voorstellen gehoord, en je zult het met me eens zijn. We zullen een perfect land krijgen; de vooruitgang zal te merken zijn.)
Ik vond een fragment van een perciflage, die ik jullie niet wil onthouden..............
zeker een glimlach waard!

Eerder dit jaar bracht de Zeeuwse blues & roots band Champagne Charlie een CD uit, getiteld Waitin' On Roosevelt, met 21 nummers, die alle geschreven zijn rond Franklin D. Roosevelt, de 32ste president van Amerika.
Geniet van een promo opgenomen rond deze CD "Waitin' On Roosevelt" door Champagne Charlie:


Ik heb deze plaat in een eerder blog uitgebreid beschreven.
Mocht je hem nog niet in je bezit hebben, probeer dan dit schitterende historische document in je verzameling te krijgen. Je vindt alle info op hun website.
Hans Koert - keepswinging@live.nl

KEEPSWINGING.BLOGSPOT.COM 1000:
Wat is jouw favoriet? Stuur me de titel van jouw favoriete blog en win een Lonehill Jazz CD heruitgave van een paar mooie Frank Rosolino platen uit de jaren vijftig. Kies jouw favoriete bijdrage gekozen uit de 980 voorgangers en stuur mij de titel of link toe: keepswinging@live.nl

Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

Jack Pettis And His Pets
(On the Label: New Orleans Blackbirds) Honolulu Blues

HONOLULU BLUES - NEW ORLEANS BLACKBIRDS:
Bill Moore and Manny klein trumpet - Tommy Dorsey and (prob.) Paul Weigan trombone - Len Kavash and an unknown player on reeds - Jack Pettis saxophone - Al Goering piano - (prob.) Carl Kress guitar - Merrill Kline tuba - Dillon Over drums and xylophone. Erwin McGhee vocalist.
Recorded in New York City on the 6th of November 1928 for Victor. The band name, the New Orleans Blackbirds, is a pseudonym for Jack Pettis and his Pets.
Jack Pettis was born in 1902 and made a lot of recordings in the 1920s and 1930s. He was composed, together with elmer Schoebel, the tune Bugle Call Rag. It's unknown to me where and when he passed away. Can someone help?

KEEPSWINGING.BLOGSPOT.COM 1000
This daily Keep Swinging blog will reach its 1000th contribution within two weeks. To celebrate this I love to repost some old favorite blogs. Please inform me what your favorite contribution is. I love to give a great
Frank Rosolino album released by Lonehill Jazz to one of you, so please, send me your favorite.
Send it to:
keepswinging@live.nl
Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home