Monday, October 12, 2009

Jean Robert - De Belgische Boeuf Sur Le Toit

Jean Robert: The start of his musical career. (English) Jean Robert: De start van zijn muzikale carriere (Nederlands) Jean Robert: The European Hawkins ( English) Jean Robert: De Europese Hawkins ( Nederlands) Jean Robert: The Belgian Le Boeuf Sur Le Toit (English)Jean Robert – De Belgische Boeuf Sur Le Toit (Nederlands)

Het plakboek van Jean Robert
JEAN ROBERT: DE BELGISCHE BOEUF SUR LE TOIT
Hans Koert


Jean Robert behoort, ongetwijfeld, tot de belangrijkste saxofonisten van België, al zoek je zijn naam tevergeefs in de grote standaardwerken. Zijn naam lijkt nu, in 2009, helemaal in de vergetelheid terechtgekomen te zijn, ook al is hij meer dan 40 jaar actief in de muziek geweest en bestempelde niemand minder dan Coleman Hawkins hem als zijn Europese plaatsvervanger. Dankzij Michelle en Bas, twee van zijn kleinkinderen, mocht ik enkele foto’s uit zijn plakboeken gebruiken voor mijn blog. Sommige foto’s waren gemakkelijk te identificeren – bij andere lag dat moeilijker. Als u mensen op de foto's kunt identificeren, horen ik dat graag: keepswinging@live.nl . Vandaag het laatste deel van een driekuik over Jean Robert, getiteld De Belgische Boueuf Sur Le Toit.

Jean Robert (foto: Jean Robert archief )

Eind jaren dertig had Jean Omer een eigen cabaret opgericht, Le Boeuf Sur Le Toit, naar voorbeeld van het gelijknamige Franse etablissement, dat al vanaf 1921 op diverse locaties in Parijs bestond. Jean Omer trad in dit Brusselse etablissement op met zijn eigen swingorkest. Hierin speelde Jean Robert regelmatig mee en hij is te horen op een serie opnamen voor Decca, die Jean Omer met zijn Swing Orchestra from “Boeuf Sur Le Toit” in December 1940 in Brussel opnam. Luister naar The Blue Room, gearrangeerd door niemand minder dan Benny Carter.

Annie Xhoffleer was één van de sterren, die optrad in het Boeuf Sur Le Toit aan de Naamse Poort ( Porte de Namur), maar ook het concert met Coleman Hawkins november 1938, is de analen ingegaan als zeer bijzonder. Jean Robert speelde toen in het Freddy Johnson Trio in het Negro Palace in Amsterdam, dus zal hij wel niet bij dat concert aanwezig geweest zijn. Toen de Duitsers België bezetten, draaide de club gewoon door en speelde Jean Robert er in het cluborkest van Jean Omer. Tijdens de bezetting adverteert de club zelfs in de kranten met kreten als: Ingeval van alarm voor bommen-werpers is er geen veiliger schuilplaats dan in “Le Boeuf Sur “Le Toit” aan de Naamse Poort te Brussel.Fud Candrix ( foto: Jean Robert archief)

In de oorlog mocht Joodse muzikanten niet meer optreden en jazzmuziek werd verboden, wat niet wil zeggen dat er geen “swing” meer gespeeld werd, zelfs door Duitse orkesten. Engelse titels werden verdietst of van Duitse titels voorzien. Veel muzikanten vonden werk in de talloze Duitse bands, die “swing” bleven spelen, onder toeziend oog van de Duitsers. De Duitse bandleiders hadden graag Belgische en Nederlandse muzikanten, omdat die veel gemakkelijker "swingden". Jean Robert treedt heel wat keren op in Duitsland, o.a. met het orkest van Jean Omer in het Delphi Palast in Berlijn. Ook de orkesten van Fud Candrix en Jeff De Boeck treden daar regelmatig met groot succes op. Jeff De Boeck ( foto Jean Robert archief)

Jean Robert speelt regelmatig bij Duitse orkesten, zoals bij Adolf Steimel und seiner Tanzorchester of bij bands geleid door Albert Vossen, Willi Stech, Willi Stanke en Meg Tevelian's Tanz-Orchester. Hij is op verschillende opnamen uit die periode aanwezig. Henry Segers, pianist bij Jean Omer en Willi Stech. ( foto Jean Robert archief)

Vanaf het najaar van 1942 tot de zomer van 1943 is hij aanwezig bij de opnamen van het controversiële Charlie and his Orchestra. In deze band, die gebruikt werd als propaganda-orkest van de Duitsers, zaten meer Belgische en Nederlandse muzikanten, uit de orkesten van Ernst Van’t Hoff en Stan Benders, die achterbleven waren na schnabbels in Berlijn en mee moesten spelen in het orkest; voor velen een manier om aan wat werk te komen; een manier van overleven tijdens deze donkere periode uit de wereldgeschiedenis. In de zomer van 1943 maakt Jean Robert nog opnamen in Brussel met het orkest van Jean Omer. In het laatste oorlogsjaar stort de amusementswereld in en wordt er maar weinig meer in het openbaar gespeeld - ook de platenproductie ligt dan bijna helemaal op zijn gat.

Voorkant van een programmaboekje van de Boeuf sur le Toit ( foto: Jean Robert archief)

Na de oorlog wordt de draad weer zo goed en zo kwaad als het ging, opgepakt. Jean Robert leidt een eigen band, waarmee hij o.a. in 1947 opnamen maakt met zangeres Yetty Lee en begeleidt o.a. Maurice Chevalier bij een aantal optredens. Ook treedt hij op met de Franse bassist Louis Vola. Als Le Boeuf Sur Le Toit weer open gaat, is hij van de partij, ook al wordt in 1948 het roer drastisch omgegooid – geen dansavond meer met swing en big bands; het swingtijdperk lijkt voorgoed voorbij. Het Boeuf Sur Le Toit huisorkest in 1961. ( (Jean Robert staat in de eerste rij als derde van rechts) (foto: Jean Robert archief)
Tot 1962 zullen er op het podium van Le Boeuf Sur Le Toit voornamelijk revue- en varieté-artiesten te bewonderen zijn.
In het archief van Jean Robert is onder andere een programmaboekje bewaard gebleven van een grote productie, met als bijschrijft: Trois Spectacles Differents, geregiseerd door Peter Bruccato, waarin Jean Robert de muzikale leiding heeft. Onderstaande foto is gemaakt tijdens de voorbereidingen van deze productie. De datum is echter onbekend.
Een voorbereidende vergadering. Jean Robert zit als tweede van rechts en Jean Omer als tweede van links. De anderen zijn Pierre Jenesco, die verantwoordelijk was voor de balleten en Pierre Bruccato en Maurice Charles, beiden regisseurs. ( foto: Jean Robert archief)
Het orkest van Jean Omer, met een onbekend zangtrio. Jean Robert is nog net te zien achter de rechter zangeres. ( foto: Jean Robert archief)
Eén van de promotiefoto's uit een Le Boeuf Sur Le Toit revue ( foto: Jean Robert archief)
Jean Omer moet in 1967 de tent sluiten, simpelweg, omdat het gebouw afgebroken wordt. Jean Robert heeft dan ondertussen werk gevonden bij de Nederlandse omroepen en is in Hilversum gaan wonen. Zijn echtgenote, Betty, die ook vaak samen met hem optrad, is dan al overleden. De naam Le Boeuf Sur Le Toit verdwijnt voorgoed, maar het concept wordt door Jean Omer voortgezet in de jazzclub La Nouvelle Gaity, later omgedoopt tot Chez Paul au Gaity en hier blijkt de combinaite van (jazz)muziek en varieté een geslaagde mix. In 1982 valt echter voorgoed het doek en wordt ook deze club gesloten.
Jean Robert (foto Jean Robert archief)
In Nederland krijgt Jean Robert een baan, waarin hij niet meer zo vol in de schijnwerpers staat. Hij wordt freelance arrangeur voor Nederlandse (omroep)orkesten, zoals het VARA Dansorkest o.l.v. Charlie Nederpelt en de orkesten van Piet Zonneveld, Jos Cleber en Sander Sprong. Zijn arrangementen zijn te beluisteren op de Varagram LP: Vara Dansorkest - Muziek uit Studio I. Hij was ook verantwoordelijk voor de arrangementen bij de Adèle Bloemendaal shows.

Krantenartikel "De Belgische Coleman Hawkins is overleden" (1981) (foto: Jean Robert archief)

Jean Robert, één van de pioniers van de Belgische jazz, overlijdt op 73-jarige leeftijd in zijn slaap in Hilversum (februari 1981).
Hans Koert

keepswinging@live.nl

Eén van de beste CD uitgaven met een overzicht van de Jazzgeschiedenis van België is ongetwijfeld de dubbel-cd Jazz in Little Belgium ( The collection Robert Pernet). De doos bevat 2 cd's met bijna 50 nummers en een uitgebreid informatief boekje. Er is een Vlaamse en een Franse uitvoering.
Je vindt op deze uitgave, m.b.t. deze periode, de nummers: ( geen downloads)

JEAN OMER und SEIN ORCHESTER
Porte de Namur - 10066 1/2 GD
Opgenomen (test) Brussel 2 oktober 1943
Jean Omer klarinet, altsax en leider - Louis Dehaes, Fernand Debray, Georges Clais trompetten - Roger Squinquel, Josse Beeckmans, Henri Vandenbosch trombones - Henri Van Coile, Vic Bayens bassax, altsax, klarinet - Joseph Clerkx tenor sax - Henri Segers piano - Frank Engelen gitaar - Jean Delahaut bas -en Gaston Bogaerts slagwerk.

YETTY LEE acc by JEAN ROBERT AND HIS ORCHESTRA
Embraceable You - 5032-1
Opgenomen Brussel ca. februari-maart 1947
Yetty Lee ( = Henriette Saussin) zang - Jean Robert tenorsax en leider - Jules Van Dijck trompet - Willy Techy trombone - Oscar Saintal altsax - Jef van Heerswingels tenorsax - André Gijssens bassax en altsax - Marcel Picavet piano - Jean Berry gitaar - Jean Le Cam bas - Peter Brucato slagwerk

Ik wil graag Michelle en Bas bedanken voor het beschikbaar stellen van de foto's uit het plakboek van hun grootvader. Als je muzikanten kunt identificeren, die op de foto's staan, laat het ons weten.



Word vriend van deze Keep Swinging blog en blijf geinformeerd. De bijdrage van vandaag is de 1150ste sinds de start in februari 2006 en zolang er mensen, Vrienden van de Keep Swinging blog, zijn, die hun jazzverhalen met anderen willen delen, gaan we door. Meld je dus aan. als Vriend van de Keep swinging blog.


Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep Swinging News Letter Keep Swinging Contributions

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home