Saturday, March 12, 2011

Dasha verrast met debuutalbum: Quality Time

DASHA verrast met debuutalbum: QUALITY TIME
Volgens mij is één leven niet genoeg om al dat moois te omarmen dat ooit geschreven is (Dasha)
Hans Koert

Dasha debuts with a promising album Quality Time (English) - Dasha verrast met debuutalbum: Quality Time ( Nederlands)

Dasha beschikt over a unique combination of talents and will become one of the leading voices in jazz (= een unieke mix van talenten en zal uitgroeien tot één van de beste jazzzangeressen), aldus Peter Beets, jazzmuzikant, componist en a world class jazz pianist ( = een pianist van wereldklasse), zoals hij zichzelf op zijn website etaleert. Ze heeft een geweldige timing en een aangenaam persoonlijk geluid en de kwaliteiten om te luisteren ........... an essential quality for someone to lead a group. (= een essentiële kwalificatie voor iemand die een groep leidt ), volgens Peter Beets, zelf ook bandleider. She seems to be naturally talented vocalist as she picks up the perfect tempo and right key for each song (= Ze lijkt als vocalist een natuurtalent, dat blijkt uit hoe ze het juiste tempo en de juiste toonsoort oppakt), schrijft Peter in het bijbehorende boekje. She is taking into account a lot of factors and you can just see by the the way she counts off how precisely she makes her choice.( = Ze neemt zaken serieus en dat merk je alleen al aan de manier waarop ze aftelt, hoe minitieus ze haar afwegingen maakt).
Dasha - Quality Time ( Maxanter CD MAX 75969 ) ( Artwork: Storm Vogel)
Peter Beets, zijn mening mag dan wellicht niet helemaal objectief zijn, aangezien ze meer dan goede vrienden zijn, spreekt vol lof over Dasha's zangkwaliteiten. Onlangs bracht Dasha haar debuutalbum uit, getiteld Quality Time op het Maxanter label. Genoeg redenen om dit veelbelovende album eens te beluisteren.
Dasha ( foto: Nikita Krishtop)
Dasha Skarokhodova werd geboren in 1986 en groeide op in de Oekraïne in een muzikaal gezin. Haar moeder, een zangdocente en leider van een zangkoor, leerde haar zingen en haar vader, nu een priester in de Russisch Orthodoxe kerk, toen professioneel jazztrompettist, introduceerde haar in de jazzscene met optredens en repetities. Als kind leerde ze piano spelen. Toen Dasha voor het eerst een plaat van Ella Fitzgerald hoorde, was ze verkocht en nadat ze de middelbare school afgerond had ging ze zang studeren aan het Jazzconservatorium van Moskou, het GMKEDI Jazz College, waar ze les kreeg van Irina Tomaeva. In Moskou maakte ze kennis met de honderden nummers uit het American Songbook en leerde componeren en arrangeren. Een paar jaar geleden besloot ze om verder te studeren aan het Koninklijk Haags Conservatorium o.l.v. Manon Heine, Rachel Gould en Gusske Kotte.

Frans van Geest ( foto: Hans Koert)
Deze plaat is haar debuutalbum en bevat Dasha met haar kwintet, dat bestaat uit Floriaan Wempe op tenorsax, Miguel Rodriguez aan de piano, Frans van Geest op bas en Robbert Jan van Straaten op slagwerk. De Amerikaanse gitarist Joe Cohn, inderdaad, de zoon van ...., speelt op vier van de twaalf nummers mee. De meeste titels komen uit het zgn. American Songbook, zoals Gershwin's Nice Work If You Can Get It, Darn That Dream, Stairway To The Stars, You're Getting To Be a Habit With Me, Love Me Or Leave Me en Cole Porter's You'd Be So Nice To Come Home To. Vier nummers zijn door Dasha zelf gearrangeerd, waaronder All Or Nothing At All, dat ze, als één van haar eerste arrangementen, op het Moskouwse Conservatorium maakte. De nummers van de plaat zijn opgenomen in de Studio Smederij van Marius Beets; de nummers met Joe Cohn dateren van juni 2010, toen Joe in Nederland was om de plaat Dance on the Moon van
Sanna van Vliet te promoten tijdens het The Hague Jazz Festival - nog zo'n veelbelovende jazzzangeres.
Dasha ( foto: Nikita Krishtop)

Het debuutalbum van Dasha heeft me nieuwsgierig gemaakt - jammer dat er maar een kleine 50 minuten aan muziek op staat - ik had Dasha nog wel een twintig minuten langer willen horen ..... helaas!
Dasha heeft nog genoeg plannen voor de toekomst, vertelde ze me, maar eerst wil ze dit jaar afstuderen aan het conservatorium. Voor haar afstudeerproject denkt ze de ontwikkeling in de jazz vast te leggen ........ There is so much beautiful music that I would like to sing in the future, Barbara Streisand repertoire, maybe with strings, Brazilian music, movie music, music of classical composers, and beautiful jazz standards. (= Er is nog zoveel mooie muziek die ik in de toekomst zou willen zingen; het repertoire van Barbara Streisand, misschien wel met strijkers, Braziliaanse muziek, filmmuziek, muziek van klassieke componisten en prachtige jazzstandards. Op dit moment zijn er nog geen concrete plannen voor een nieuwe plaat ...... but there will be a moment when I'll be ready to make it ... (= maar er komt een moment dat ik daar klaar voor ben .....), vertelde ze me. Now I am busy preparing my final exam project as I'm graduating this year. (= Nu ben ik druk bezig met mijn eindexamenproject, want ik wil dit jaar afstuderen). I think a whole life time is not enough to embrace the amount of beauty that has been written. (= Volgens mij is één leven niet genoeg om al dat moois te omarmen dat ooit geschreven is).

Dasha is elke vrijdag te beluisteren in Het Gouden Hooft in Den Haag en is uitgenodigd om te zingen op 3 juni 2011 op het Jazzfestival van Breda.

On my way from Ukraine to Holland, in 2007, I didn't have any idea of what was waiting for me. ( = Toen ik vanuit de Oekraïne naar Nederland kwam had ik geen idee wat me hier te wachten stond). The only thing I was sure of was my love for music, my eagerness to learn and my desire to sing, to sing as much as possible. (= Het enig wat ik zeker wist was dat ik van muziek hield en dat ik nieuwe dingen wilde leren en zingen, zoveel mogelijk zingen) (Dasha in het platenhoesje)
Deze plaat, Quality Time, kan besteld worden bij Maxanter.
Hans Koert
keepswinging@live.nl

Dasha, momenteel nog steeds studerend aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag, verraste me met haar debuutalbum Quality Time. Geinspireerd door de stem van Ella Fitzgerald, wist ze al vroeg dat ze jazzzangeres wilde worden en haar eerste plaat laat horen dat ze daarvoor de capaciteiten heeft. Ze lijkt een natuurtalent die de kans heeft om uit te groeien tot een groot jazzzangeres. Keep Swinging was onder de indruk van haar stem. Bedankt Dasha voor dit mooie album!

Volg de Keep Swinging blog via Twitter of vraag haar gratis nieuwsbrief.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home