Thursday, April 07, 2011

Art Blakey en zijn Jazz Messengers treden op bij Sesjun.

ART BLAKEY en zijn JAZZ MESSENGERS treden op bij SESJUN.

Unieke foto's Blakey's Doelenconcert boven water.

Hans Koert



Art Blakey en zijn Jazz Messengers treden op bij Sesjun.(Nederlands) Art Blakey and his Jazz Messengers at Dutch Sesjun Radio Shows (English)

Een paar weken geleden schreef ik over de dubbelcd's, die uitgebracht waren in de serie The Sesjun Radio Shows met o.a. Chet Baker. Vandaag het tweede album, dat afgelopen jaar uitgebracht werd, met opnamen uit drie Art Blakey's Sesjun optredens.

Recensie van het Doelenconcert ( 20 april 1980) (archief: Hans Koert)


De Sesjun radioprogramma’s waren vanaf 1973 wekelijkse jazzprogramma's, geproduceerd door Dick de Winter en gepresenteerd door Cees Schrama. Hierin traden nationale- en internationale jazzartiesten op; Art Blakey was er, met zijn Jazz Messengers, één van.





De Doelen Jazzclub: een jazzabonnement voor 7 zondagavonden (1979-1980) ( archief Peter Koert)


Hij speelde in de periode 1976 - 1983 in zes programma's, waarvan er helaas drie niet meer in de archieven voorkomen. De dubbel-cd bevat nummers van de drie overgebleven uitzendingen in ons land: In De Speeldoos in Vught ( 14 december 1978) en in Nick Vollebregt's Jazzcafé in Laren, één van de vaste uitzendplekken van het programma; deze opnamen vonden plaats op 1 mei 1980 en 27 januari 1983. In het uitgebreide bijgevoegde boekje schrijf jazzjournalist Jeroen de Valk over de herinneringen van Cees Schrama aan zijn ontmoetingen met Art Blakey - fraaie terugblikken en verhalen over een groot drummer.



Art Blakey (1919-1990) ( Doelenconcert - 20 april 1980) ( foto: Hans Koert)


In 1980 hoorde ik Art Blakey en zijn Jazz Messengers spelen in De Doelen in Rotterdam. Ik herinner me dat we tamelijk vooraan zaten en dus een prachtig zicht hadden op de muzikanten in het sextet en ik kon mooie dia's maken van het optreden. Helaas ... herinneringen vervagen en de dia's raakten zoek ........... Zo'n tien jaar geleden wilde ik wel weer eens wat meer weten van dat concert, dat met vage beelden nog ergens achter in mijn hoofd was blijven hangen. Wanneer was dat optreden en met wie had Art Blakey in zijn Jazz Messengers gespeeld? En hoe klonk het? En waar waren die dia's? Billy Pierce (1948) (De Doelen - Rotterdam 20 april 1980) ( foto: Hans Koert)

De precieze datum leek de kleinste hobbel, maar nee, dat viel tegen - het Nederlands Jazz Archief en De Doelen in Rotterdam konden me niet helpen. Uiteindelijk vond ik een kort artikeltje in een Rotterdamse krant, waarin gesproken werd over een Vitaal Optreden van Art Blakey; de datum was gekend: 20 april 1980. Later vond ik in een map bij mijn broer het kaartje, waaruit bleek dat het concert het laatste was in een serie van zeven concerten getiteld Doelen Jazzclub (DJC). En een paar dagen geleden ........... nadat ik op zolder tientallen dozen had doorgespit, mijn "archief", vond ik ook de dia's weer terug. Unieke beelden van een vergeten concert.



Bobby Watson (1953) en Billy Pierce (De Doelen - Rotterdam)(20 april 1980) ( foto: Hans Koert)


Toen ik eenmaal de juiste datum wist, wilde ik ook weer het concert terughalen. Hoe klonk Art Blakey in 1980? Ik vond jaren geleden al een Timeless album getiteld: Art Blakey: Live At Montreux and Northsea, met opnamen uit Den Haag van het Northsea Jazzfestival ( 13 juli 1980) en dat van Montreux een paar dagen later. Dichterbij de oorspronkelijke concertdatum kon ik toen niet komen, al had ik gevonden dat er opnamen moesten bestaan van Art Blakey tijdens een concert in Oost Berlijn op de Volksbuhne (3 mei 1980). Je kunt je dus voorstellen hoe blij ik was met de dubbel-cd van Art Blakey met de opnamen van 1 mei 1980 voor het Trosprogramma Sesjun - tien dagen na het Doelenconcert opgenomen.



Art Blakey ( De Doelen - Rotterdam ) (20 april 1980) ( foto: Hans Koert)

De bandleden die Art Blakey in Rotterdam bij zich had waren Billy Pierce op tenorsax, Valery Ponomarev op trompet, Bobby Watson op altsax, James Williams aan de piano ( hij overleed een zestal jaar geleden), Charles Fambrough op bas en, uiteraard, in tuinbroek, Art Blakey achter zijn slagwerk, waar hij, herinner ik me, zeer harde knallen op gaf.

Bobby Watson ( De Doelen - Rotterdam) (20 april 1980) ( foto: Hans Koert)


Art Blakey hield ervan zich te omringen met jong talent. Wynton Marsalis is daar een mooi voorbeeld van - een paar maanden na dit concert zou Ponomarev plaats maken voor de jonge trompettist: I'm gonna stay with the youngsters (= Ik blijf spelen met jongeren), zei hij eens tijdens een liveconcert in Birdland (NYC) halverwege de jaren vijftig, schrijft Jeroen de Valk, When these get too old, I'll get some younger one. (= En als ze te oud worden, ruil ik ze in voor jongere ..) Keeps the mind active.(= Dat houdt de geest actief).



James Williams (1951-2004), Valery Ponomarev (1943) en Billy Pierce. (De Doelen - Rotterdam) ( 20 april 1980) ( foto: Hans Koert)


Ik herinner me dat het een indrukwekkend concert was, met een krachtig drummende Blakey en de opnamen op de dubbel-cd van 1 mei 1980 bewijzen dat: Stairway To The Stars, Free For All, 1977 A.D. en natuurlijk het onvermijdelijke nummer Blues March, waarmee Blakey meer dan 20 jaar daarvoor, een hit had. Blakey mepte hard op zijn drumstel en droeg, wars van alle etiquette, gympen en een tuinbroek. Bobby Watson, Valery Ponomarev ( ook in tuinbroek) en bassist Charles Fambrough (1950-2011). (foto: Hans Koert)

Van de andere musici herinner ik me alleen Valery Ponomarev, een buitenbeentje in de band, volgens ons toen, omdat hij blank was en ....... ook nog een Rus, geboren in 1943 in Moskou. We zaten toen nog diep in de Koude Oorlog, dus zijn aanwezigheid in de Jazz Messengers was voor mij een zeer opmerkelijk feit. Terence Blanchard zette zich later af tegen deze vooroordelen: Damn, the man can play, why don't you focus on that? (= Verdorie, die man speelt gewoon goed, waarom wijs je daar niet naar?). Ook Blakey kreeg vaak opmerkingen hierover en dan antwoordde hij gewoon: Don't tell me who should play in my band.(= Ik bepaal zelf wel wie er in mijn band zouden moeten spelen). Ponomarev, tussen haakjes, speelt nog steeds. Bassist Charles Fambrough overleed begin dit jaar tengevolge van ernstige leverproblemen. Hij was in afwachting van een levertransplantatie.Art Blakey & The Jazz Messengers - The Sesjun Radio Shows ( PRCD2010171)

Ik herinner me, na dertig jaar, nog steeds die geweldige drive, die de band uitstraalde en ik ben dan ook erg blij met deze prachtige dubbel-cd, die helpt om de puzzelstukjes van deze herinnering weer in elkaar te laten passen. Onlangs verscheen het derde deel in de serie The Sesjun Radio Shows met de Sesjun-shows van Bill Evans. Ik heel benieuwd hoe die klinken!

Hans Koert

keepswinging@live.nl







De man in de tuinbroek, die ontzettend harde meppen gaf op zijn drumstel, Art Blakey - zo herinnerde ik me jarenlang het concert dat ik in De Doelen in Rotterdam meemaakte, maar herinneringen vervagen ...Wanneer was dat concert ook al weer en wie waren de musici die meespeelden? En voor het eerst had ik dia's gemaakt van een optreden en ook die leken opgelost in het verleden. Onlangs verscheen de mooie dubbelcd met opnamen van Art Blakey en zijn Jazz Messengers met opnamen van optredens voor de Sesjun radiomicrofoon en vond ik de slee met dia's terug - precies op tijd! ......... De puzzelstukjes van het verleden passen weer wat beter in elkaar ! Een vergeten concert gedocumenteerd ........... Als je niets wilt missen, volg haar dan via Twitter of vraag de gratis nieuwsbrief

Retrospect Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

Labels: , , , , , , , , , ,

4 Comments:

Blogger Jazzjunkie said...

Te gekke beschrijving; mooi om te lezen en meegenomen te worden in de geschiedenis !

9:27 AM  
Anonymous P.F. van Gent said...

Ik kan mij dit concert nog goed herinneren. Ik zat in de achterste helft van de zaal en ik weet niet wat de geluidsman toen uitgehaald heeft maar ik kon de muziek haast niet volgen door de slechte akoestiek. Gelukkig trad Art Blakey nog geen twee weken later op in Sesjun en daar heb ik een mooie opname van gemaakt. Toen pas hoorde ik hoe het in de Doelen had moeten klinken.

10:01 AM  
Anonymous Joost Reedijk said...

Art Blakey was mijn eerste serieuze kennismaking met Jazz. Een gekke huisvriend trakteerde mij wel eens op Monk, maar dat werd pas veel later interessant voor mij. Art Blakey & Jazz Messengers lieten de bliksem in slaan.
33 jaar geleden, ik was 23, haalde mijn moeder, die vrijkaarten had, mij over om mee te gaan naar iets anders. Art Blakey & The Jazz Messengers in de grote zaal van de Doelen. Plaatsen vooraan. Ik was de protserigheid, praal en machism van popstars gewend van Bowie, The Stones en dergelijke. Toen wij de zaal in liepen stond er alleen een drumstelletje een piano en verder niets. Er werd geen 'opwarmmuziek' uit een muziekinstallatie gespeeld en ik dacht dat we verkeerd waren. Dat we in een andere zaal moesten zijn die wel klaar was voor een optreden. Vanaf het moment dat zij begonnen was ik verbaasd over de overweldigende swingende energie die uit deze club kwam. En zo is het gekomen. Vandaar dat mijn moeder ook als Gast op Jazz Boost aanwezig zal zijn.

8:48 AM  
Anonymous Anonymous said...

Leuk nn - Ik was er ook!
Hans
keepswinging at live point nl

9:40 AM  

Post a Comment

<< Home