Thursday, July 14, 2011

Het Columbia Potato-Head platenlabel

PAUL WHITEMAN - De man met het aardappelhoofd ....
Een fraai Columbia platenlabel
Hans Koert

Potato-Head (English) Het Columbia Potato-Head platenlabel (Nederlands)
Ik ben geen echte platenverzamelaar, geen collectioneur, die rommelmarkten of eBay afstruint naar die ene take van Bix Beiderbecke of alle platen van bluesgitarist Robert Johnson probeert te vinden, maar mijn ogen gaan wel gloeien als ik een bijzonder platenlabel aantref in een bak 78-toeren, waaraan een verhaal kleeft. Eerder plaatste ik al een blog over de 100-jaar oude Disque Pathé, in een blog Een Antieke Krasse 100-jarige; vandaag wil ik het zgn. Columbia Potato-Head label laten zien dat ik onlangs vond - op dit Potato-Head label vind je exclusief opnamen van de grote Amerikaanse bandleider Paul Whiteman.



Great Day 149124-3 - Paul Whiteman and his Orchestra. Opgenomen in New York City op 9 oktober, 1929 en uitgebracht als Columbia 2023-D ( Verzameling Hans Koert)
Promotiefoto van Paul Whiteman (1890-1967) voor NBC-networks (jaren dertig)
Dit kleurrijke label werd uitgebracht door Columbia records van 1928 tot en met 1930. Paul Whiteman, die toen al een grote ster was, verbrak, na tien jaar, zijn contract met de Victor Record Company en tekende bij het veel kleinere Columbia records - een opmerkelijke en lucratieve transfer dat het kleine Columbia geen windeieren zou leggen, aangezien Paul Whiteman, vooral door de opkomst van de radio en de film
The King of Jazz , alleen maar populairder zou worden.
Paul Whiteman tijdens een jolig moment met zijn bandleden (eind jaren twintig)
De eerste Columbia plaat met Paul Whiteman werd uitgebracht in mei 1928 en het contract zou tot september 1930 duren, voordat Paul Whiteman terug zou keren naar Victor. Tijdens deze twee Columbiajaren bracht Columbia de Paul Whitemanplaten uit op het kleurrijke blauw - groen - oranje label met daarop zijn handelsmerk, een karikatuur dat al snel de "bijnaam" Potato-Head, Aardappelhoofd kreeg. In het Amerikaanse slang, staat Potato-Head synoniem voor een dom mens, dus de karikatuur getuigt eens te meer, dat Paul Whiteman behalve verstand van muziek en commercie, ook gevoel voor humor had. Het uitbrengen van dit soort "gepersonificeerde" labels was in die tijd iets nieuws en Columbia bracht ook labels uit voor zanger - bandleider Ted Lewis en crooner Rudy Vallée, zij het dat ze minder fraai waren dan Whiteman's Potato-heads. Ook Hit of the Week probeerde eind 1931 of artiestenfoto's op de achterkant van haar platen, de verkoop kon bevorderen.



Without a Song - 149125-3 - Paul Whiteman and his Orchestra. Opgenomen in New York City op 9 oktober, 1929 en uitgebracht als Columbia 2023-D ( Verzameling Hans Koert)
Bix Beiderbecke ( 1903-1931) moest in 1929 Whiteman's band verlaten.


Op het moment dat deze plaat opgenomen werd door Paul Whiteman, maakte Bix Beiderbecke geen deel meer uit van het orkest. Zijn gezondheid was slecht en hij was zwaar alcoholist, waardoor hij zich niet goed aan afspraken hield. Bix laatste opname met Paul Whiteman dateert van 13 september 1929, bijna een maand voor de plaat die ik hier in mijn handen heb, maar toen al kon hij de set niet afmaken en is hij alleen te horen op een niet uitgebrachte take van het nummer When You Counting the Stars Alone en een paar maten tijdens de laatste chorus van het nummer Waiting At The End of the Road. Paul Whiteman en Kurt Dieterle zetten Bix persoonlijk op de trein naar Davenport, de plek waar hij geboren en getogen was. Op 14 oktober, wordt hij opgenomen in het Keeley Institute in Dwight (Ill). Hier zal hij een maand blijven.Andy Secrets (foto: Andy Secrets archief)

Andy Secrets. een 22-jaar jonge kornettist, die daarvoor bij Goldkette speelde, was Bix's stand-in geworden begin 1929, toen hij al vaak moest verzuimen. Op deze plaat speelt hij kornet. De zang in The Great Day is van Jack Fulton en The Rhythm Boys, met Bing Crosby, Harry Barris en Al Rinker. Het nummer Great Day was geschreven door Vincent Youmans. Andy Secrets doet het op de plaat niet gek als plaatsvervanger van Bix, maar zowat op het eind wil hij het allemaal erg mooi maken en perst hij allerlei growling effects uit zijn kornet, dierlijke geluiden is de beste omschrijving, die niet door iedereen in dank afgenomen werden. Neem nu de componist, Vincent Youmans; hij probeerde zelfs Columbia te bewegen de plaat niet uit te brengen. Tevergeefs zul je begrijpen, anders lag de plaat nu niet op mijn draaitafel. .........



The Rhythm Boys, met Harry Barris (op de grond), Al Rinker aan de piano en Bing Crosby met bekkens en dirigeerstokje ( Verzameling Mickey Kapp)(bron:Bing Crosby - A Pocketful of Dreams (1903-1940)
Luister naar The Great Day zoals dat opgenomen werd door het Paul Whiteman orkest ( New York, 8 oktober, 1929)


Dit nummer werd een hit en stond zelfs negen weken nummer één. De b-kant, de flip-side noemen ze die kant in de VS, Without a Song, wordt gespeeld in een tamelijk peppy tempo,(= energiek tempo), iets dat de componist ook niet erg beviel. ( Bron: Bing Crosby- a pocket full of dreams ) (p. 204). Op dit nummer zingt Bing Crosby alleen, na een minutenlange intro, waarbij je denkt ........... wordt er nog gezongen of hoe zit dat of is het echt een nummer "Without a Song".
Zo'n Potato-Headplaat is een prachtige aanvulling voor mijn verzameling en bovendien
een plaatje met een praatje.
Hans Koert
keepswinging@live.nl
Zelfs al ben je geen echte platenverzamelaar, dan nog zul je moeten toegeven dat de zgn. Potato-Head Columbiaplaat, die ik onlangs vond, een leuke aanvulling is in mijn bescheiden 78-toerenkast. Paul Whiteman adopteerde eind jaren twintig, deze cartoon van hemzelf als zijn beeldmerk en al snel werd dit logo, Potato-Head, Aardappelkop, genoemd en je kunt het in die dagen overal op foto's en advertenties tegen komen, zelfs de wieldoppen van auto's waarmee de bandleden van Whiteman's orkest vervoerd werden, hadden dit logo. Potato-Head betekent in het Amerikaanse slang zoiets als "domkop", "sufferd", wat maar weer eens bewijst dat Paul Whiteman, behalve gevoel voor muziek en commercie, ook gevoel voor humor had ..... Keep Swinging wijst graag op dit soort bijzondere platen. Als je niets wilt missen, volg haar dan ook op Twitter (#keepswinging) of Facebook (Keep Swinging nieuwbrief) of vraag de gratis nieuwsbrief aan ( keepswinging@live.nl)
Retrospect Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

Labels: , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home